Volgens de conventionele benadering is het verstandig om een apart systeem te implementeren dat gericht is op het bestrijden van narigheden: risicomanagement. Nieuwe inzichten geven aanleiding om te focussen op consequentiebewust vooruitkijken en het omgaan met dilemma’s. Dat komt neer op het overwegen van de mogelijke effecten van handelen of nalaten als onderdeel van de dagelijkse taken en verantwoordelijkheden.
Als beslisser moet je voortdurend de voor- én nadelen van je opties afwegen. Er is niets in het leven dat alleen voordelen biedt. Er zijn ook altijd potentiële of daadwerkelijke nadelen. Neem bijvoorbeeld het kopen van een huis. Het brengt niet alleen voordelen met zich mee, zoals kapitaalopbouw, meer vrijheid om het naar eigen smaak aan te passen en lagere maandlasten dan huren. Het is essentieel om ook de mogelijke nadelen in overweging te nemen. In wezen speculeer je, wanneer je een hypothecaire lening afsluit, met geleend geld. Ook kun je in ongelukkige omstandigheden terechtkomen, zoals verzakkende funderingen en akelige buren.
Als managementteam word je niet succesvol door alleen maar onheilen tegen te gaan en mislukkingen te beperken. Succes vereist zowel het benutten van je kansen als het beperken van je bedreigingen. Het periodiek bijwerken van een lijst met dingen die fout kunnen gaan, is niet hetzelfde als nagaan hoe je het best dilemma’s kunt verzoenen.
De essentie van management is het nemen van beslissingen. Het gaat over het toewijzen van schaarse mensen en middelen om producten en diensten te leveren die voldoen aan de eisen en verwachtingen. Norman Marks benadrukt het belang van het focussen op vergroting van de kans op succes.
Marketing is een ingenieus vak met krachtige beïnvloedings- en framingtechnieken. Je moet je er altijd van bewust zijn dat er mensen zijn die erop uit zijn om de voordelen te markeren en de nadelen te maskeren. Vandaar het belang van mensen die constructief en kritisch meedenken. Die jou als beslisser bevragen en uitdagen. Die jou willen helpen om je kans op succes te vergroten.
Deze ‘kritische huisvrienden’ zijn erg nuttig, omdat zij je scherp houden. Zij waarborgen dat je realistische veronderstellingen hanteert in je plannen, scenario’s en prognoses. En dat je belangen evenwichtig afweegt bij dilemma’s. Waarom zou je eerst een apart risicomanagementsysteem creëren en dit vervolgens proberen te integreren in je reguliere managementsysteem? Het ligt veel meer voor de hand om de positie van de beslissers als vertrekpunt te nemen.