Vijf vragen aan Arjan Wattel

28 mei, 2025
Het werkveld van de IV binnen het Rijk heeft grote maatschappelijke impact.
Wie ben je en welke expertise heb je?
Ik ben Arjan Wattel, ik woon samen met mijn vrouw en dochter in Zeist. Ik heb een bedrijfseconomische achtergrond. Op de een of andere manier ben ik in bijna al mijn functies werkzaam geweest in functies die op het snijvlak van IV en financiën: business controller, programma controller, programma manager doorbelasting en invoering administratieve kaders. In mijn huidige functie ben ik IV-controller; ik kijk vanuit het IV-domein naar financiering en IV-risico’s. Onderwerpen die mij in de huidige en vorige functies raken zijn onder andere: :
  • Volledigheid van de opbrengsten, waarbij ook de IV-omgevingen van externe leveranciers een rol spelen (ISAE 3402 verklaringen).
  • Ontwikkeling IV-kosten en de inkoop van IaaS, PaaS en SaaS.
  • Ontwikkeling en investeringen in middelen die leiden tot het delen van data, beveiliging en autorisatiemiddelen.
  • Diverse methoden om tot IV-ontwikkeling te komen zoals MSP, Prince 2 en Agile.
  • Kostendoorbelastingsvraagstukken waarbij een architectuur benadering van groot belang zijn.
  • De invoering van ERP-systemen bij uitvoeringsorganisaties.
  • Activeringsvraagstukken van niet opgeleverde hardware (rekencentra) en software (in een aantal gevallen zelf gebouwd.

Waarom heb je voor deze functie gekozen? 
De informatievoorziening (IV) binnen het Rijk heeft grote maatschappelijke impact, kent zijn eigen dynamiek en noodzaakt creatief meedenken. Werken aan iets wat van maatschappelijk belang is en dat in samenwerking met verschillende ketenpartners en stakeholders, trekt mij enorm aan. De rol van IV-controller biedt bovendien een unieke positie op het snijvlak van bedrijfsvoering, ICT en financiën, waarbij je zowel in de inhoud als op strategisch niveau kunt bijdragen. Die combinatie, in een context waarin ontwikkelingen elkaar snel opvolgen, past goed bij mijn achtergrond en ambitie: “never a dull moment.”
Wat hoop je binnen je functie te bereiken?
Ik wil bijdragen aan het transparant en doelmatig besteden van belastinggeld, én aan het realiseren van ICT-projecten die daadwerkelijk waarde toevoegen aan de maatschappij. Dat betekent niet alleen sturen op cijfers, maar ook op inhoud, kwaliteit en haalbaarheid. Zeker binnen de Rijksoverheid – waar schaalgrootte, complexiteit en politieke gevoeligheid samenkomen – is het belangrijk dat er stevige financiële kaders liggen, maar ook ruimte blijft voor innovatie. Wie het nieuws volgt, weet dat dit geen eenvoudige opgave is. Juist daarom wil ik met mijn expertise bijdragen aan verantwoorde keuzes in het IV-domein.
Wat zijn belangrijkste aandachtpunten of uitdagingen in je werk?
Het IV-domein is complex. Financieringsstructuren zijn vaak gelaagd. De technische omgeving verandert voortdurend. Bovendien spelen externe leveranciers een steeds grotere rol. Een van de grootste uitdagingen is het inzichtelijk maken van geldstromen en deze te koppelen aan waardevolle stuurinformatie, die relevant is voor besluitvorming en voortgangsgesprekken. Daarbij komt dat de verantwoordingsvereisten binnen de Rijksoverheid streng zijn: zowel richting de Tweede Kamer als richting externe toezichthouders.

Dit vereist een scherp analytisch vermogen én de vaardigheid om met verschillende partijen in gesprek te blijven. Ook onderwerpen als kostendoorbelasting, investeringsverantwoording en lifecyclemanagement van IV-middelen vragen continue aandacht en afstemming met architecten, inkoop, security en governance.
Wat is je belangrijkste boodschap voor (je collega-)RE’s ? 
Ik wil de auditors oproepen om ook aandacht te geven aan de context en de achterliggende redenen van afwijkingen duidelijk naar voren te laten komen in de auditrapportages. De vraag "waarom" moet explicieter in de bevindingen en aanbevelingen worden opgenomen. Dan leggen rapportages niet alleen vast wat er mis is gegaan, maar maken ook duidelijk welke systemische of bestuurlijke keuzes hiertoe hebben geleid.

Een voorbeeld zijn uitkomsten van audits bij grote IV-projecten waarbij planning en/of budget moet worden bijgesteld. Auditors toeten vaak alleen de conclusie en de kaders, zonder door te stoten naar de achterliggende oorzaken. Logisch vanuit auditors-perspectief. Doorstoten naar de echte oorzaken zoals maatschappelijke verwachtingen die druk leggen op handelen en geen ruimte bieden tot uitgebreide scenario-analyses leiden er echter toe dat de uitkomsten vooral leiden tot de vraag “wie is verantwoordelijk” in plaats van zinvolle bijdragen. Auditors zien dit als buiten hun professionele scope en doel. Toch mist hier dan in mijn optiek een stuk toegevoegde waarde.

IT-auditors kunnen hier een verschil maken door niet alleen te toetsen op documentatie en normenkaders, maar ook gesprekken te voeren over de achterliggende oorzaken, de bestuurlijke keuzes en de financiële onderbouwing. Dit versterkt de audit, leidt tot gerichte maatregelen en bevordert het lerend vermogen van de organisatie. Door deze aanpak kunnen IT-auditors echt impact maken en bijdragen aan betere besluitvorming binnen de organisatie